Krisekommunikation
Kom sikkert gennem krisen
Wildau & Partners har omfattende erfaring med rådgivning og krisekommunikation i forbindelse med nationale katastrofer, arbejdsulykker og sager om kvalitetssvigt i forskellige brancher.
Hastighed og overblik er begge afgørende parametre i en krisesituation, og derfor er det helt nødvendigt at arbejde iterativt. Det betyder, at man kontinuerligt må bevæge sig frem og tilbage i processen, mens man kommunikerer og arbejder. Hvis først en virksomhed har været i pressedomstolen og er blevet dømt af offentligheden, er der sjældent mulighed for appel.
Der er mange trin og greb i kompetent krisestyring og krisekommunikation, men det er vigtigt at forstå, at en analyse er nødvendig, når der både skal ageres hurtigt og med lav risiko for at fejle.
Her er en potentiel samarbejdsproces forklaret i 5 trin:
1: Organisering af en dedikeret stab til krisehåndtering
Det første skridt indebærer udpegning af en kompetent gruppe mennesker, der kan arbejde tæt sammen gennem hele processen. Staben kan være stor eller lille afhængigt af sagen, men den skal have adgang til et passende mødelokale, gerne en smule isoleret, hvor den kan samles regelmæssigt.
2: Kortlægning af krisen
Her kortlægger vi kernen i det, der har potentiale til at skade virksomhedens omdømme og relationer med vigtige stakeholdere. Dette omfatter identifikation af både direkte og underliggende årsager til problemet, som kan medføre tab af tillid. Man ser på mulige løsninger og forholder sig til, hvorfor problemet ikke er blevet håndteret tidligere.
3: Forudsigelse af sagens skadespotentiale – så vi kan minimere det
Først kortlægger vi potentialet for den vrede, som sagen i sig selv kan medføre, og det gør vi i tre dimensioner. For det første analyserer vi, hvor stort problemet vil blive oplevet. For det andet ser vi på indstillingen hos dem, der har haft berøring med problemet. For det tredje vurderer vi, hvor i virksomhedens hierarki der blev handlet eller truffet beslutninger. Kombinationen af disse faktorer – sammen med eventuel krisehistorik og virksomhedens eksisterende omdømme hos stakeholdere – er de variabler, der forudsiger graden af skade på virksomhedens evne til at tjene penge i fremtiden.
4: Identifikation af stakeholdere og udvikling af kommunikationsplan
Vi identificerer og opnår en solid forståelse for alle direkte og indirekte stakeholdere. Dette indebærer en analyse af, hvordan deres følelser, personlige interesser, bekymringer og ikke mindst deres organisatoriske setup kan påvirke krisen. Dernæst udarbejder vi en plan for at håndtere disse stakeholdere i tide.
5: Beslutning og kommunikation
På dette stadium træffes beslutninger om, i hvilket omfang der ønskes at genopbygge tillid hos de enkelte stakeholdere, og hvem der er ansvarlig for dem hver især. Disse beslutninger danner grundlag for vores kommunikationsstrategi, der sigter mod at adressere krisen effektivt. Bemærk, at den iterative proces betyder, at man sagtens kan kommunikere, før man har alt klart – men at man ikke kan kommunikere, før man har noget klart.
Hos Wildau & Partners har vi kompetencen til at analysere og eksekvere med stor sikkerhed på få timer. Vi arbejder ikke alene på baggrund af intuition og erfaring – vi arbejder også efter en model for kriseledelse og krisekommunikation, der er trykprøvet utallige gange, og som kan håndtere din krise på en effektiv og hurtig måde.
Konsulenterne i Wildau & Partners har hjulpet med krisekommunikation i både offentlige institutioner, kommuner, foreninger og private virksomheder inden for blandt andet energisektoren, hospitalssektoren, bygge- og anlægssektoren, transportsektoren, vand- og varmesektoren samt inden for problemområder som konkurrencelovgivning, kvalitetssvigt, arbejdsulykker, katastrofer, finansiel rapportering samt i sager om ligestilling og diskrimination.
Mere end rådgivning:
Wildau & Partners tilbyder mere end blot rådgivning. Efter et projekt hjælper vi med evaluering og vidensdeling, så din virksomhed kan lære af situationen og forbedre sine krisestyringskompetencer. Vi overleverer også de værktøjer, der har været brugt af teamet under opgaven.
Vi har blandt andet erfaring med nedenstående medier. Vi kender deres arbejdsprocesser, deres researchmetoder , deres historieopbygning og typiske vinklinger.